Arkiv, journalføring og eInnsyn

Mål    Evaluering av publiseringstjensten eInnsyn.
AnsvarligDigitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) i samarbeid med Justis- og beredskapsdepartementet (JD), og Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD).
Interessenter/ 
støttespillere
Styresmakter: Alle virksomheter som leverer eller kan levere innhold (postjournaler og lenker til fulltekstdokumenter) til publiseringstjenesten.

Sivilt samfunn: Innbyggere generelt, samt presse- og medieorganisasjoner som Norsk Presseforbund, Norsk Redaktørforening og Norsk Journalistlag.

Andre relevante interesseorganisasjoner: Advokatforeningen, Akademikerne, Amnesty International, Helsedirektoratet, Norsk Arkivråd, Publish What You Pay Norway.

Andre (parlament, privat sektor o.l.):
Kommunesektorens Organisasjon (KS), leverandører av andre løsninger for publisering av offentlig journal.
  Tidsrom2023 – 2026
  Hva skyldes problemet?·  Bruken av eInnsyn er regulert av offentlegforskrifta, men kun for statlig sektor.
·  Kommunal sektor er kun dekket av bestemmelsen i §7, noe som medfører ulike rettslige og økonomiske forpliktelser.
· Implementering av eInnsyn i kommunal sektor kan innebære betydelige kostnader, noe som bør vurderes nøye.
·  Tjenesten har også opplevd flere sikkerhetshendelser, som skaper behov for forbedret sikkerhet.

eInnsyn er en nettbasert tjeneste som er åpen for allmennheten og brukes av offentlige organer som er underlagt Offentleglova. Tjenesten går ut på at statlige, noen fylkeskommunale og kommunale organer publiserer sine postjournaler samt møte- og utvalgsdata.

Innbyggere, presse og medier kan anonymt og kostnadsfritt søke i postjournaler og be om innsyn i dokumenter som ikke er publisert. eInnsyn er unik på verdensbasis.

Da eInnsyn ble etablert som erstatning for Offentlig Elektronisk Postjournal (OEP), ble det satt fire hovedmål for prosjektet:

Nå skal eInsynn evalueres for å se om de opprinnelige målene med publiseringstjenesten er oppnådd, og om den blir drevet og utviklet på en hensiktsmessig måte. Det er også viktig å vurdere om sikkerheten i publiseringstjenesten blir tilstrekkelig ivaretatt og om tjenesten er brukervennlig, slik at borgere uten spesiell kunnskap om søkeparametere kan finne informasjonen de trenger.

Evalueringen må blant annet samle inn erfaringer og innspill fra representanter fra forvaltningen, sivilsamfunnet og media. Dette vil fremme åpenhet og bidra til at tjenesten fortsatt kan være et godt, sikkert og kostnadseffektivt verktøy for å gi innsyn i offentlige dokumenter.

En evaluert tjeneste vil gi borgere, medier og presse større tillit til at tjenesten gir best mulig oversikt over offentlige dokumenter som kan fremme et krav om innsyn.

Hva er gjort så langt?

Forventet utfall

Motta en evalueringsrapport, som kan bidra til å: