Universell utforming og digital inkludering

Mål    Sørge for at reglene om universell utforming av IKT-løsninger følges i henhold til likestillings- diskrimineringsloven (§18) og forskriften om universell utforming av IKT-løsninger (IKT-forskrifta), forenkle personvernerklæringer på offentlige nettsteder, og bidra til at hele befolkningen er digitalt inkludert gjennom hele livet.
AnsvarligDigitaliseringsdirektoratet, gjennom Tilsynet for universell utforming av IKT (UU-tilsynet), er ansvarlig for tilsyn og kontroll. Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet fungerer som klageorgan og overordnet myndighet.
Interessenter/
støttespillere
Styresmakter: Digitaliseringsdirektoratet v/UU-tilsynet (kontroll- og tilsynsorgan), Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD) (likestillings- og diskrimineringsloven), Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) (IKT-forskriften), alle departementer, kommuner og fylkeskommuner som behandler personopplysninger

Sivilt samfunn: Brukerorganisasjoner for personer med funksjonsnedsettelser og organisasjoner for eldre, alle lag og organisasjoner som bruker nettsider, apper eller automater i kontakt med allmennheten (pålagt å etterleve krav i IKT-forskriften),

Andre (parlament, privat sektor o.l.): Finans Norge, IKT-Norge, IT-industri og elektronikkbransjen, Nordisk ministerråd og Baltikum, Stortinget (involvert som lovgiver), privat sektor og offentlige rettsorganer (alle er pålagt å etterleve krav i IKT-forskriften), leverandørvirksomheter som utvikler og tilbyr universelt utformede IKT-løsninger.
  Tidsrom2023 – 2024/2025
Hva skyldes problemet?• Digitalt utenforskap skyldes faktorer som nedsatt funksjonsevne, alder, språkbarrierer, økonomiske vanskeligheter og manglende tilknytning til arbeidsmarkedet. Mange er sårbare for digital utestenging på grunn av mangel på digital kompetanse og kunnskap. Dårlig universell utforming, begrenset brukerinvolvering, utilgjengelig språk og manglende brukerveiledning forsterker problemet.

• Det er grunn til å tro at bekymringen for ikke å gi tilstrekkelig informasjon for å oppfylle informasjonspliktene i GDPR er årsaken til at mange personvernerklæringer er svært komplekse.

• Alder, manglende kunnskap, nedsatt funksjonsevne, manglende forvaltningskompetanse, lav tillit og språklige, kulturelle barrierer gjør at mange ikke er digitalt inkludert gjennom livet.

Universell utforming av IKT-løsninger

Digitaliseringen har gjort hverdagen enklere for mange, med tilgang til sosiale medier, nyheter, rutetider, varekjøp, banktjenester og offentlige tjenester via PC og mobil. Likevel opplever mange digitalt utenforskap på grunn av nedsatt funksjonsevne, høy alder, kompetanse- og språkutfordringer.

Regelverket for universell utforming av IKT er spesielt rettet mot å inkludere personer med synshemming eller blindhet, nedsatt hørsel eller døvhet, rørselshemming eller andre motoriske funksjonsnedsettelser, kognitive funksjonsnedsettelser og personer med primærspråk annet enn norsk.

Universell utforming er avgjørende for å unngå digital utenforskap og bør gagne de som trenger det mest, samtidig som det øker brukskvaliteten for alle brukere.

Regelverket krever universell utforming av nettsteder, apper og selvbetjeningsautomater brukt av offentlig, privat og frivillig sektor i deres kontakt med allmennheten, i samsvar med likestillings- og diskrimineringsloven § 18 og IKT-forskriften.

Følgende løsninger/tiltak er foreslått, i tråd med planene til Digitaliseringsdirektoratet og tilsynet for universell utforming av IKT:

Hensikten er å fremme likeverdig samfunnsdeltakelse, redusere og hindre nye digitale barrierer, samt forhindre diskriminering. Regelverket skal håndheves gjennom tilsyn, kontroll, veiledning og overvåking av området.

Enklere personvernerklæringer på offentlige nettsider

Det er en utfordring at mange personvernerklæringer både i offentlig og privat sektor er både juridisk og teknisk komplekse, samt komplisert språkmessig. Dette kan gjøre det vanskelig å forstå hvilke personopplysninger som behandles og hvordan de behandles. Målet er å gjøre erklæringene mer brukervennlige.

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet tar, eventuelt i samarbeid med Datatilsynet, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring, og Digitaliseringsdirektoratet, initiativ til å utarbeide maler for personvernerklæringer. Dette inngår i arbeidet med statens kommunikasjonspolitikk, og malen vil kunne benyttes av offentlig sektor som grunnlag for informasjon om hvordan personopplysninger håndteres i samsvar med regelverket.

Forståelig informasjon viser brukerne hvordan offentlige virksomheter tar ansvar og etterlever forpliktelsene i personvernregelverket. Dette innebærer at de behandler personopplysninger på en lovlig, rettferdig og transparent måte, i samsvar med regelverkets krav.

Digital inkludering

Mange innbyggere er ikke er digitalt inkludert gjennom hele livet. Det kan skyldes: alder, manglende kunnskap, nedsatt funksjonsevne, manglende forvaltningskompetanse, lav tillit og språklige og kulturelle barrierer. Dette har blitt arbeidet med på flere områder og over flere år. (Se «Hva er gjort så langt på de ulike områdene»).

For å videre styrke innsatsen, foreslås følgende tiltak:

• Legge til rette for kvalitetssikrede og gratis hjelpetilbud til innbyggere med lav eller manglende digital kompetanse.
• Videreutvikle samarbeidet med Kommunesektorens Organisasjon (KS) for å utvikle gode lokale veiledningstilbud over hele landet.
• Arbeide med ansvarliggjøring av næringslivet for å inkludere alle innbyggere i deres digitale tjenestetilbud.
• Sikre at offentlig støttede lavterskeltilbud for de med manglende eller lav digital kompetanse som hovedregel skal være gratis å delta på.
• Gjennomføre regelmessige kartlegginger av befolkningens digitale kompetansenivå.
• Samarbeide med offentlige, private og frivillige aktører om en kampanje for å motivere innbyggere til å melde seg på kurs for digital kompetanseheving.

Hva er gjort så langt på de ulike områdene?

Forventet utfall